Obrazovanje udara u srž onoga što nas čini ljudima.
Pokreće intelektualne kapacitete i prosperitet nacija.
Razvilo je umove koji su nas odveli na mjesec i iskorijenili prethodno neizlječive bolesti.
A poseban status obrazovanja je razlog zašto će generativni alati poput ChatGPT-a vjerojatno duboko poremetiti ovaj sektor.
To nije odraz njihove inteligencije, već našeg neuspjeha u izgradnji obrazovnih sustava koji njeguju i cijene našu jedinstvenu ljudsku inteligenciju.
Zavedeni smo da vjerujemo kako su ovi AI alati mnogo inteligentniji nego što zapravo jesu.
Alat poput ChatGPT-a nema razumijevanja ni znanja.
Samo sastavlja dijelove riječi na temelju statističkih vjerojatnosti kako bi proizveo korisne tekstove.
Time postaje nevjerojatno koristan asistent. Ali nije obdaren znanjem ili mudrošću. Nema koncepta o tome kako se bilo koja riječ koju proizvodi odnosi na stvarni svijet.
Činjenica da može proći toliko oblika ocjenjivanja samo odražava da te procjene nisu bile dizajnirane da testiraju znanje i razumijevanje, već da testiraju jesu li ljudi prikupili i zapamtili informacije.
AI bi mogao biti sila za ogromno dobro unutar obrazovanja. Mogao bi osloboditi učitelje dosadnih administrativnih zadataka, pružajući im više prilika da provode vrijeme sa studentima.
Međutim, strašno smo nespremni iskoristiti AI koji preplavljuje tržište.
Ne mora to tako i ostati. Još uvijek imamo vremena da se pripremimo, ali zato moramo brzo i mudro djelovati.
AI se koristi u obrazovanju više od desetljeća. AI pogonjeni sustavi, poput Carnegie Learninga ili Aleksa, mogu analizirati odgovore studenata na pitanja i prilagoditi obrazovne materijale njihovim individualnim potrebama.
AI alati poput TeachFX-a i Edthena mogu također poboljšati obuku učitelja i podršku.
Da bismo ostvarili prednosti ovih tehnologija, moramo osmisliti učinkovite načine za primjenu AI-a kroz obrazovni sustav i propisno ga regulirati.
Ostati ispred ili barem biti ukorak s razvojem AI-a značit će da moramo radikalno preispititi svrhu obrazovanja i što u suštini predstavlja uspjeh.
Ljudska inteligencija mnogo je impresivnija od bilo kojeg AI sustava koji danas vidimo.
Posjedujemo bogatu i raznoliku inteligenciju, veći dio koje naš trenutni obrazovni sustav ne prepoznaje.
Sposobni smo za sofisticirano, visoko razmišljanje, no školski kurikulum, posebno u Hrvatskoj, ima krut pristup učenju, favorizirajući pamćenje činjenica, a ne kreativno razmišljanje.
Studenti su nagrađeni za učenje napamet, a ne za kritičko razmišljanje.
Uzmimo za primjer hrvatski jezik koji zahtijeva od studenata/učenika da uče citate i pravila gramatike. Ili predmet Povijesti koji se kod nas mijenja iz školske godine u godinu. Ovaj vremenski zahtjevan posao potiče studente da marširaju činjenicama, umjesto da tumače tekstove ili kritički razmišljaju o jeziku, prošlosti.
Naš obrazovni sustav trebao bi prepoznati jedinstvene aspekte ljudske inteligencije. U školi bi to značilo fokusiranje na podučavanje razmišljanja i dizajniranje sustava za pojačavanje naše inteligencije.
Pismenost i numerička pismenost ostaju temeljne, ali sada moramo dodati i AI pismenost.
Tradicionalna područja predmeta, poput povijesti, znanosti i geografije, trebala bi postati kontekst kroz koji se podučava kritičko razmišljanje, povećana kreativnost i ovladavanje znanjem.
Umjesto da učimo studente samo kako skupljati i pamtiti informacije, trebali bismo cijeniti njihovu sposobnost da interpretiraju činjenice i važu dokaze kako bi iznijeli originalni argument.
Promjena nije opcija. Sada kada su ove tehnologije ovdje, trebamo ljude da izvrsno obavljaju ono što AI ne može, kako bi automatizacija na radnom mjestu nadopunila i obogatila naše živote i našu inteligenciju.
Ovo bi trebala biti izvanredna prilika da koristimo AI kako bismo postali mnogo inteligentniji, ali moramo osigurati da AI služi nama, a ne obrnuto.
To će značiti suočavanje s idejom profita kao imperativa velikih (tehnoloških) tvrtki i iluzionističkim trikovima koje igra Silicijska dolina.
Također će značiti pažljivo razmatranje koju vrstu zadataka smo voljni prepustiti AI.
I ponavljam se – nije AI taj koji će nas zamijeniti, uzeti nam posao, nego ljudi koji znaju raditi i upravljati s umjetnom inteligencijom.