Već otprilike šest mjeseci čitamo, slušamo, gledamo kako će ili kako već jesu AI generatori slika učinili fotografiju gotovo suvišnom.
To je bio ujedno i razlog ovog bombastičnog naslova.
Iako sam do prije par godina bio strastven fotograf, hobist, a fotografije sam prvenstveno radio za vlastiti mir i zadovoljstvo, dogodilo se da polako rasprodajem opremu koju sam nakupio svih tih godina.
A moj komentar na gornje ideje je – ne drži vodu.
Generiranje AI slika ne prijeti fotografiji. Ne danas, ne sutra, ne u sljedećem desetljeću.
To čak i nije isti medij.
Čak ću toliko daleko ići da kažem da umjetna generacija AI slika nikada neće predstavljati nikakvu stvarnu prijetnju fotografiji. Nikad.
S druge strane, pogledajmo koliko je tehnologija već napredovala u ovako kratkom vremenu. Sigurno shvaćate da je ovo tek početak i da će AI vrlo brzo biti u stanju savršeno renderirati bilo koju vrstu slike i biti neraspoznatljiv od stvarne fotografije. Što onda? Zašto bi nam trebala stvarna fotografija?”
Moj odgovor na to ovisi o kontekstu, kao i o vremenskom okviru o kojem govorimo, ali tijek misli općenito idu ovako:
Trenutno, AI generatori slika jednostavno nisu sposobni potpuno duplicirati estetiku stvarne fotografije.
AI generirane slike su ilustracije, i izgledaju kao ilustracije, čak i one izvučene iz stvarnih fotografija.
I da, vidio sam sve sanjive dramatične pejzaže i gradske krajolike i portrete ljudi koji ne postoje.
Stvarno ne treba puno da se vidi da slike nisu fotografije. Scene su uvijek malo previše savršene. Uvijek postoji očit detalj na portretu koji ga otkriva kao AI ilustraciju. Iskreno, nisam vidio niti jednu AI sliku koja nije bila očigledna. I vidio sam dovoljno.
Kada bude AI sposoban renderirati slike koje se ne razlikuju od stvarnih fotografija?
Ako svatko možemo jednostavno unijeti naredbu na svoje računalo i za nekoliko sekundi imati fotografiju koju traži, zašto bi unajmili fotografa? Napokon, fotografi su skupi, ljudi mogu biti teški za rad, i uvijek postoji šansa da fotograf neće pogoditi ono što želite.
Zamislimo budućnost gdje AI može stvarati bilo koju vrstu umjetnosti, uključujući uvjerljive realistične fotografije.
Pretpostavljajući da, u ovoj zamišljenoj budućnosti gdje računalni algoritmi mogu ispuniti sve naše umjetničke potrebe, ideja da ljudi neće imati interesa za stvarnom fotografijom potpuno ignorira jednu od najosnovnijih svrha umjetnosti, a time i fotografije, u našim životima.
Fotografija je sredstvo za bilježenje i povezivanje ljudskog iskustva na autentičan način i kroz autentičan ljudski izraz.
AI to ne može i nikada neće biti sposoban za to. Jer AI nikada neće biti ljudski. A prije nego što kažete da AI samo radi ono što mu osoba koja unosi naredbu kaže da radi, i da ljudski izraz još uvijek pokreće AI kreativnost, razmislite da je nakon unosa naredbe, ono što izlazi potpuno izvan kontrole osobe koja je unijela naredbu.
Ljudski utjecaj je jednak u procesu stvaranja koliko i u samom stvaranju. Umjetnici cijeli svoj život razvijaju i uspinju umjetničke procese kako bi oživjeli svoju viziju, a umjetnost koja proizlazi iz tih procesa ne može se odvojiti od njih.
Proces je dio jezika umjetnosti, i kao takav, neodvojiv je od vrijednosti umjetnosti, i zbog toga nam umjetnost govori na način na koji to čini.
Ljudi jednostavno uživaju u stvaranju fotografija.
Baš kao što izum fotografije nije zamijenio slikarstvo (iako su nekada davno ljudi to isto tvrdili), tako neće ni AI zamijeniti fotografiju. Mi, kao ljudska bića, cijenimo proces, strast i umjetničku izražajnost koji idu ruku pod ruku s fotografiranjem.
Postoji osobno zadovoljstvo i duboko ispunjenje koje dolazi s hvatanjem “savršenog trenutka” ili stvaranjem slike koja odražava naše osobne osjećaje ili percepcije.
Ovo iskustvo ne može biti replicirano ili zamijenjeno jednostavnim unosom naredbe u AI.
Konačno, čak i da zanemarimo sve gore navedeno, treba uzeti u obzir i činjenicu da mnoge fotografije nisu samo umjetnička djela, nego i dokumenti. Fotografije dokumentiraju trenutke u vremenu, mjesta, ljude, događaje – stvarne, doslovne prikaze stvarnosti. I dok AI može generirati uvjerljive “fotografije” iz podataka, one nikada neće biti stvarne fotografije. Neće biti dokumenti stvarnosti, jer nisu nastali kao rezultat stvarnih trenutaka.
Dakle, ne. AI generatori slika nisu smrtna prijetnja fotografiji.
Da, oni mijenjaju teren i otvaraju nove mogućnosti za stvaranje slika.
Da, mogu imati utjecaj na profesionalnu fotografiju i način na koji radimo i konzumiramo vizualne medije.
Ali nisu zamjena za fotografiju, i nikada neće biti.
Dok god ljudi imaju potrebu da se izraze, da bilježe i dokumentiraju svoja iskustva, da stvaraju i dijele slike koje su autentične i osobne, fotografija će biti živa i zdrava.
A foto opremu rasprodajem jer zadnjih godina jedino što koristim su dobar mobitel i GoPro.