Dolaskom tehnologije pogonjene umjetnom inteligencijom, konkretno ChatGPT-a i ostatka LLM-ovlja izazvalo je popriličnu buru među obrazovnim i sveučilišnim djelatnicima.
Naime, brine ih, a možda i s razlogom, da je svakodnevnom primjenom umjetne inteligencije ugrožen njihov akademski integritet.
Iako je predstavljanje ChatGPT-a izazvalo prvotno uzbuđenje među zajednicom, postoje i zabrinutosti vezane uz točnost informacija i podataka te dodatni strahovi od sve češćeg plagiranja znanstvenih radova.
Turnitin, servis za otkrivanje plagijata, razvija alat koji bi trebao razlikovati tekstove generirane umjetnom inteligencijom od izvornih radova.
Prema Jamesu Thorleyju, regionalnom potpredsjedniku Turnitina za azijsko-pacifičku regiju, tehnologija za otkrivanje korištenja umjetne inteligencije bit će dostupna u narednim mjesecima. Funkcionirat će prepoznavanjem rada koji odstupa od prosječnog standarda.
Thorley kaže da je riječ o prilično “predvidljivoj tehnologiji” te da će se moći primijetiti određene karakteristike kod pisanja umjetne inteligencije.
“ChatGPT piše vrlo blizu prosjeka, dok čovjek, tek s djelićem znanja kojeg ima ChatGPT, često odstupa od tog prosjeka,” rekao je.
Uvjeren u dizajn tehnologije za detekciju tijekom proizvodne faze, Thorley ističe kako će biti važno pratiti što će se događati u narednim mjesecima nakon što se pusti u javnost.
“Vidjet ćemo kako će se ponašati u stvarnom svijetu te ćemo morati vršiti prilagodbe.“
Predviđajući dolazak umjetne inteligencije poput ChatGPT-a, Thorley navodi kako Turnitin već neko vrijeme razvija plan razvoja alata za detekciju umjetne inteligencije.
“Radimo na ovome već dvije godine… nije nam to baš iznenađenje.“
Mary Cummins, studentica iz Zapadne Australije, upoznata je s ChatGPT-om i njegovim prednostima, te priznaje da je već koristila ovaj alat, ali tvrdi da ga ne bi željela koristiti za izradu akademskih članaka i zadataka.
“Većinu vremena volim raditi zadatke i želim iznijeti vlastito mišljenje,” rekla je i dodala “želim misliti da imam akademski integritet.“
Predlažući kako osigurati da student neće pribjegavaju umjetnoj inteligenciji za izvršenje zadataka, Cummins smatra da oni koji kreiraju zadatke trebaju promišljati više strateški kod samom oblikovanju pitanja.
“Ljudi koji kreiraju zadatke trebaju ih učiniti zanimljivijima i povezanima s ljudskim iskustvom,” ističe.
Ella Prihanti, predavačica na privatnom sveučilištu u Jakarti, promatra važnost obrazovnog puta studenata tijekom njihovih tercijarnih studija.
Govoreći o nedavnom porastu korištenja ChatGPT-a, Prihanti ističe kako je važno da studenti ne zaborave zašto uopće studiraju i da ne dopuste tehnologiji da potpuno preuzme njihovo učenje te iskustvo razmišljanja koje time stiću.
“Radi se o povratkuu osnovnom cilju obrazovanja,” objašnjava.
“Tehnologija je tu za vas, ali nikada nemojmo dopustiti da stroj preuzme naš obrazovni put. Studentima treba ponavljati da je samo putovanje važnije od rada koji će biti ocijenjen.“
Thorley također priznaje da će, iako će AI biti važan alat u akademskoj zajednici, ali i šire, važnost pisanja kao vještine i dalje ostati neupitna.